Wschodni Klaster Innowacji od 1 września 2018 realizuje w partnerstwie z Fundacją VCC i Katolickim Uniwersytetem Lubelskim projekt „Razem odkryjmy świat programowania – szkolenia dla nauczycieli i uczniów z podregionu bialskiego” w ramach działania 3.2 Polska Cyfrowa – skrócona informacje o projekcie
Projekt zakłada objęcie wsparciem czynnych nauczycieli i uczniów nauczania początkowego (klas 1-3) szkół podstawowych. Każdy z nauczycieli, zgłoszony do projektu przejdzie ścieżkę dydaktyczną w postaci dwuetapowego szkolenia z podstaw programowania:
- Wstęp: Nauczyciele zakwalifikowani do projektu zdają test wiedzy komputerowej DIGCOMP online na platformie VCC po otrzymaniu danych dostępowych
- Część I – nauczyciele klas I-III oddelegowani na szkolenia przejdą 35 godzinne szkolenie z podstaw programowania
- Część II – każdy z nauczycieli klas I-III, który wziął udział w części I przez 30 godzin dydaktycznych będzie w toku dalszego szkolenia wdrażał nabytą wiedzę z podstaw programowania podczas prowadzenia nieodpłatnie dodatkowych zajęć dla swoich uczniów przy wsparciu trenera – mentora; 2h zajęć z zaplanowanych 30 godzin są wyjazdowe w formie wycieczki do instytucji nauki. Mentor bierze udział w 7 spotkaniach w sali dydaktycznej a 7 spotkań z mentorem odbędzie się w formie on-line na platformie e-learningowej.
- Kompetencje jakie nabędą uczniowie i nauczyciele w projekcie:
a. Nauczyciele:
- Definiowanie problemu/ sytuacji problemowej dla ucznia lub we współpracy z uczniami (indywidualnie lub w grupach).
- Analiza problemu/ sytuacji problemowej.
- Szukanie różnych dróg rozwiązań/ problemu/ sytuacji problemowej.
- Wybór najefektywniejszej (np. najszybszej, najkrótszej) drogi rozwiązania problemu/sytuacji problemowej.
- Opracowanie algorytmu prowadzącego do rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
- Sprawdzenie poprawności działania algorytmu (czyli otrzymania zakładanego wyniku/ osiągniecia zakładanego celu) poza środowiskiem wizualnego programowania lub innym środowiskiem programistycznym.
- Tworzenie programu będącego realizacją opracowanego algorytmu w środowisku wizualnego programowania lub innym środowisku programistycznym.
- Testowanie programu w środowisku wizualnego programowania lub innym środowisku programistycznym.
- Prezentacja projektu/ rozwiązania problemu sytuacji
- Wykorzystanie komputera lub tabletu/ środowisk programistycznych/ aplikacji lub programów.
- Biegłość poruszania się w sieci.
- Znajomość potrzeb oraz możliwości współczesnego ucznia w kontekście wykorzystania nowych technologii w edukacji.
- Projektowanie, realizacja, ewaluacja lekcji/ zajęć z wykorzystaniem nowych technologii.
- Znajomość przedmiotowych elektronicznych zasobów edukacyjnych.
- Wykorzystanie elektronicznych zasobów edukacyjnych w kontekście celów dydaktycznych-edukacja
- wczesnoszkolna oraz zakresu merytorycznego zajęć dot. nauki programowania.
- Projektowanie własnych materiałów edukacyjnych dla celów projektu.
- Wykorzystanie współczesnych metod prowadzania lekcji/ zajęć z wykorzystaniem nowych technologii/ zajęć dotyczących nauki programowania.
b. Uczniowie:
- Definiowanie problemu / sytuacji problemowej samodzielnie lub w grupie.
- Analiza problemu/ sytuacji problemowej.
- Szukanie różnych dróg rozwiązań/ problemu/ sytuacji problemowej.
- Wybór najefektywniejszej (np. najszybszej, najkrótszej) drogi rozwiązania problemu/sytuacji problemowej.
- Opracowanie algorytmu prowadzącego do rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.
- Sprawdzenie poprawności działania opracowanego algorytmu (czyli otrzymania zakładanego wyniku/ osiągnięcia zakładanego celu) poza środowiskiem wizualnego programowania lub innym środowiskiem programistycznym.
- Tworzenie programu będącego realizacją opracowanego algorytmu w środowisku wizualnego programowania lub innym środowisku programistycznym.
- Testowanie programu w środowisku wizualnego programowania lub innym środowisku programistycznym.
- Prezentacja rozwiązania problemu/ sytuacji problemowej.