Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS w partnerstwie z Fundacją „Wschodni Klaster Innowacji” oraz we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną im. Hieronima Łopacińskiego rozpoczął 01.08.2018 realizację projektu „ZA PROGIEM – wyprawy odkrywców”
Inicjatywa jest realizowana w ramach PO Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Wartość projektu:
422 351,50 PLN
Kwota dofinansowania:
409 678,50 PLN
Cele projektu:
Celem głównym projektu jest rozwój kompetencji dzieci i młodzieży w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, edukacji językowo-czytelniczej, robotyki i kreatywności poprzez udział w zajęciach warsztatowych, Dniach Edukacji/wyjazdach edukacyjnych oraz podwyższenie poziomu kompetencji wychowawczych i społecznych rodziców poprzez udział w szkoleniach.
Grupa docelowa:
GD1: Dzieci i młodzież w wieku od 6 do 16 lat uczęszczające do placówek przedszkolnych, oddziałów przedszkolnych oraz szkół z obszaru województwa lubelskiego. Wsparciem w postaci warsztatów, Dni Edukacji/wyjazdów edukacyjnych objętych zostanie 576 osób.
GD2: Rodzice posiadający dzieci w wieku 6-16 lat z obszaru województwa lubelskiego. Wsparciem dodatkowym w postaci warsztatów rozwijających kompetencje wychowawcze i społeczne objętych zostanie łącznie 45 osób.
Działania:
W ramach projektu realizowane będą działania umożliwiające dzieciom i młodzieży rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, obejmujących m.in. umiejętności matematyczno-przyrodnicze, językowe, rozumienia, kreatywności, innowacyjności, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, pracy zespołowej.
Zajęcia prowadzone będą w 2 Blokach:
Blok A (24 grupy po 12 Uczestników Projektu):
- Warsztaty z zakresu: matematyki, przyrody, edukacji językowo-czytelniczej (do wyboru 1 z 3 propozycji tematycznych) – 12 godz. dyd./grupę (2 spotkania x 6 godz. dyd.);
- Dni Edukacji zakładające m.in. takie formy aktywności, jak: zabawy integracyjne, warsztaty teatralne, gry uczelniane, zadania animacyjne pobudzające kreatywność narracyjną i wizualną, quizy, zabawy pantomimiczne, taneczne i dramowe – 6 godz. dyd./grupę (1 spotkanie).
Blok B (24 grupy po 12 Uczestników Projektu):
- Warsztaty z zakresu: robotyki, kreatywności (do wyboru 1 z 2 propozycji tematycznych) – 12 godz. dyd./grupę (2 spotkania x 6 godz. dyd.);
- Wyjazd edukacyjny do ośrodka interaktywnej edukacji przyrodniczej, wykorzystującego bogactwo zasobów naturalnych oraz oferującego specjalistyczną infrastrukturę multimedialną, pracownie, laboratoria, tworzącego i udostępniającego ekspozycje umożliwiające prowadzenie obserwacji i doświadczeń przyrodniczych – 8 godz../grupę.
Udział w zajęciach jest bezpłatny. Uczestnicy projektu otrzymają zestawy materiałów dydaktycznych (m.in. plecak odkrywcy), zapewniony zostanie im transport oraz wyżywienie podczas zajęć.
Dodatkowym działaniem realizowanym w ramach projektu, stanowiącym uzupełnienie wsparcia dla dzieci i młodzieży, są szkolenia dla rodziców zainteresowanych podniesieniem poziomu własnych kompetencji społecznych i wychowawczych (3 grupy po 15 Uczestników Projektu) – 6 godz. dyd./grupę.
Rezultaty:
Udział dzieci i młodzieży w działaniach projektowych przyczyni się do:
- rozwoju kompetencji kluczowych, takich jak: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.
- rozbudzenia ciekawości poznawczej;
- inspirowania do twórczego myślenia i rozwijania zainteresowań i pasji;
- propagowania kultury innowacyjności;
- zapoznania ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości.
Efektem udziału w warsztatach dla rodziców będzie podniesienie poziomu ich kompetencji wychowawczych i społecznych, obejmujących m.in. umiejętności:
- komunikacyjne;
- negocjacyjne;
- motywowania do działania;
- rozwiązywania konfliktów;
- diagnozy zagrożeń w rozwoju i edukacji dziecka.
Fundacja Wschodni Klaster Innowacji odpowiada za realizację zajęć z Bloku B i prowadzi rekrutację uczniów na zajęcia z robotyki i kreatywności.